A Giro d’Italia egy éves többlépcsős országúti kerékpár verseny, amelyet elsősorban Olaszország határain belül rendeznek meg, de néha átér a szomszédos országokba is.
A verseny történelme
Az első versenyt 1909-ben rendezték meg a La Gazzetta dello Sport újság értékesítésének növelése érdekében, és továbbra is a lap tulajdonosának leányvállalata vezeti. A versenyt az első, 1909 -es kiadása óta évente rendezik, kivéve a két világháborút. A Giro országúti kerékpár verseny előtérbe kerülésével és népszerűségével a versenyt meghosszabbították, és a peloton elsősorban az olasz részvételtől a világ minden tájáról érkező versenyzőkig terjedt. A Giro egy UCI World Tour esemény, ami azt jelenti, hogy a versenyben részt vevő csapatok többnyire UCI WorldTeams, néhány további csapatot pedig „wild card”-ként hívnak meg.
A Tour de France és a Vuelta a España mellett a Giro a kerékpározás egyik rangos, három hetes Grand Tours-ja. A Girot általában májusban tartják, június elejéig. Bár az útvonal évente változik, a verseny formátuma változatlan marad, legalább két időfutammal, és áthaladással az Alpok hegyei között, beleértve a Dolomitokat is. A többi Grand Tours-hoz hasonlóan a Giro d’Italia modern kiadásai általában 21 szakaszból állnak egy 23 vagy 24 napos időszakban, amely két vagy három pihenőnapot tartalmaz.
A legalacsonyabb összesített idővel rendelkező versenyző az általános besorolás vezetője, és rózsaszín trikót visel. Míg az általános besorolását gyűjti a legtöbb figyelmet, színpadi nyer rangos magukat, és vannak más versenyek tartott a Giro: a pontok osztályozás, a hegyek besorolás a hegymászók, fiatal lovas besorolás a lovasok alatt a 25 év, és a csapat besorolása.
A Giro d’Italia osztályozása
A Giro d’Italia legkeresettebb osztályozása az általános besorolás. Az összes szakasz a célig van időzítve, miután befejezték a versenyzők idejét összeszámolják korábbi szakaszaikkal; tehát a legalacsonyabb összesített idővel rendelkező versenyző a verseny vezetője. A vezetőt minden szakasz befejezése után határozzák meg. A verseny vezetője abban a kiváltságban is részesül, hogy viselheti a versenyvezető rózsaszín mezét. A mezt egy dobogón mutatják be a vezető versenyzőnek a szakasz befejező városában. Ha egy versenyző több mezt vezető osztályozást vezet, akkor maglia rosa-t fog viselni, mivel az általános besorolás a legfontosabb a versenyen. A vezetés minden szakasz után változhat.
A rózsaszín színt választották a Giro létrehozó folyóiratnak, a La Gazzetta dello Sport, rózsaszín papírra nyomtatta újságjait. A rózsaszín mezt, mint kerékpáros felszerelést 1931-ben adták hozzá a versenyhez, és azóta a Giro d’Italia szimbólumává vált. Az első versenyző, aki rózsaszín trikót viselt, Learco Guerra volt. A versenyzők általában megpróbálnak további erőfeszítéseket tenni, hogy a mezt a lehető leghosszabb ideig megőrizzék annak érdekében, hogy nagyobb nyilvánosságot kapjanak a csapat és a csapat szponzora. Eddy Merckx 78 szakaszon viselte a mezt, többet, mint bármely más versenyző a Giro d’Italia történetében.
Az általános besorolás győztesét nem mindig egy időrendszer határozta meg. A Giro d’Italia megnyitóján a szervezők úgy döntöttek, hogy pontrendszert alkalmaznak az 1904 -es Tour de France botrányt követő botrány után eltelt időn alapuló rendszer felett. Ezen túlmenően a szervezők a pontrendszert választották, mivel olcsóbb lenne a versenyzők helyezéseit számolni, mintsem a versenyzők óráját. A verseny vezetőjét úgy számították ki, hogy összeadták az egyes versenyzők helyezéseit minden szakaszban, és a legalacsonyabb összesített versenyző volt a vezető; ha egy versenyző az első szakaszban a második, a másodikban a harmadik helyen végzett, akkor összesen öt pontja lenne.
A rendszert egy évvel később módosították 51 pontot adni azoknak a versenyzőknek, akik az 51. vagy annál magasabb helyet szerezték meg egy szakaszban, és a pontelosztási rendszert változatlanul megtartani azoknál a versenyzőknél, akik egy szakasz 1.–50. A számítás 1912-ig nem változott, amikor a szervezők úgy döntöttek, hogy a versenyt csapatok köré összpontosítják, miközben megtartják a pontrendszert. A következő évben verseny szervezői úgy döntöttek, hogy visszatér a használt rendszer 1911-ben. A 1914, a szervezők felé tolódott el a rendszer ma használt, ahol a versenyzők volna a befejező idők minden egyes szakaszában összesen együtt meghatározzák az általános vezető.